برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

فیلم ناتوردشت روایت گمشدن واقعی یسنا! همبستگی و اتحاد در جستجوی او...

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ نقدی بر فیلم سینمایی " ناتوردشت" به کارگردانی محمد رضا خردمندان و با تهیه‌کنندگی مهدی فرجی  به قلم مصطفی فرجی منتقد سینما و فیمساز فیلم سینمایی ناتور دشت که در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در مورخ ۱۷ بهمن در سانس اکران شد،  داستان ناتور دشت براساس واقعیت بود و روایتی از اتفاقی که برای یسنا در ۱۴۰۳ افتاد بود. ما در اردیبهشت ۱۴۰۳ دنبال اخبار گم شدن یسنا بودیم و متوجه شدیم که این فیلم روایتگر چنین داستانی است. ماجرای گمشدن یسنا که همگی بدنبال یافتن یسنا بودند. که قصه توسط حمید اکبری خامنه و محمد رضا خردمندان به نگارش درآمده است.
فیلم ناتور دشت تقریبا حدود یک ربع کسل کننده داشت، از آنجایی که نقش منفی فیلم یعنی سعید مولویان کاراکتر اصلی خود را لو داد و پس از آن مخاطب  دنبال هدف دزدن بچه هستند  اما در نهایت علت دزدی مشخص نشد. یعنی هدف دزدی برای تماشاچی تا پایان فیلم معلوم نمی شود. 
این فیلم یک داستان واقعی بود و البته اینکه دخل و تصرف در داستان شده بود یا خیر مشخص نیست. برای مثال در قسمتی که سیمان درحال تخلیه به چاه است   آیا بچه‌ای که از چاه بیرون آمد نمی‌تواست به راننده چیزی بگوید؟ چون حرف می‌زد و قادر به صحبت بود ولی اگر در داستان دخل و تصرف شده بود می‌توان گفت باید جور دیگری کار ساخته می‌شد اما اگر اینگونه نبود و اصل ماجرا همین بود، داستان جور دیگری است. این ضعف‌های ناتور دشت بود که بینده را سرگردان و گیج می کند .
به طور کلی فیلم سینمایی ناتور دشت خیلی نمی‌تواند در اکران عمومی موفق باشد و یک مقدار خسته‌کننده است. همچنین فیلم در یک سوم پایانی خود به اوج می‌رسد که فقط همان قسمت هیجان داشت. درباره پایان خوب آثار سینمایی که در گذشته پایان بندی فیلم‌ها خوب نبودو حتی  فیلم سینمایی شمال از جنوب غربی حمید زرگر نژاد نیز مانند ناتور دشت در لحظات پایانی کار فیلم به اوج خود رسید. نمی‌دانم چرا اخیرا قسمت پایانی فیلمنامه‌‌ها را اینطور می‌نویسند چون باعث آسیب به خود فیلم می‌شود لذا باید فیلم با اوج شروع شود تا بیننده مجذوب کار شود. اما اینچنین نیست. قسمت قاچاق پرندگان در ناتور دشت که مباحث محیط زیستی در خود داشت، حاشیه‌های فیلم بود که می‌توانست نباشد و نبود این بخش‌ها و یا سکانس ها ضربه ای به فیلم نمی‌زد اما معتقدم ناتور دشت می‌توانست به عنوان تله فیلم ۳۰ الی ۴۰ دقیقه‌ای تولید شود و نه اینکه چنین فیلمی برای زندگی یسنا ساخته شود و بی دلیل داستان را کش دهند و در نهایت پیام فیلم یک کلمه است که به آن برسند و آن کلمه اتحاد و همبستگی و همدلی  مردم روستا در جه یافتن یسنا بود.

مصطفی فرجی
تاریخ: 1403/11/27
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

آیین افتتاحیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند در شب میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با رنگ و بوی زنانه

به گزارش خبرنگار حمیت نیوز(حمنا): آیین افتتاحیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» عصر روز نوزدهم آذرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار ...

ورود ممنوع سینمای ایران شکسته شد؛ فیلم «آن دیگری» و روایتی جسورانه از زندگی یک ترنس پنهان»

به گزارش خبرنگار حمیت نیوز(حمنا)؛ نقد و نگاهی از مصطفی فرجی به فیلم سینمایی «آن دیگری» ـ به کارگردانی امیر توکلی و تهیه‌کنندگی محسن جاهد ـ که دوازدهم آذر ۱۴۰۴ ...

نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت برگزار شد

یه گزارش خبرنگار حمیت نیوز(حمنا) به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی؛ نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» ...

سیمرغ‌های جشنواره جهانی فجر بر شانه برگزیدگان نشست

به گزارش پایگاه خبری حمیت نیوز(حمنا/Hamna): چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش های مختلف برگزیدگان خود را شناخت و سیمرغ بلورین به برگزیدگان اهدا شد. بخش زیتون های ...